Open Path
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Open Path


 
IndexPortalLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Meditatie doe je zo.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
FulgrimAtham
Admin
FulgrimAtham


Aantal berichten : 224
Registratiedatum : 29-08-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

Meditatie doe je zo. Empty
BerichtOnderwerp: Meditatie doe je zo.   Meditatie doe je zo. Icon_minitimedo sep 15, 2011 8:38 pm

Geschreven door Gwen

Meditatie is een bezigheid die ik een aantal jaren geleden absoluut voor onmogelijk hield voor mijn persoon.
Ik dacht dat dit niets voor deze bezige bij en altijd met gedachten elders ,zou zijn.
Maar ik moet zeggen: sinds ik een aantal goede cursussen heb gevolgd is meditatie een "kick".
Het ervaren van leegte en ruimte in jezelf geeft inderdaad rust.
Toch is het ( helaas) ook weer iets wat drukke beige bijtjes zoals we hier allen zijn moeten leren en oefenen.
Bij mij ging het althans niet vanzelf.
Je hebt natuurlijk mensen die gaan zitten en gelijk in diepe meditatie zijn verzonken maar ik behoor niet tot dat ras.
En ook nu, terwijl ik me verbeeld de techniek aardig onder de knie te hebben is de maximale tijd van leegte 5 minuten en na een half uur mediteren vind ik het wel weer welletjes.
Ik merk namelijk na 20 minuten dat ik het wel gehad heb. Dan ga ik draaien en me ongemakkelijk voelen. Dan doen mijn knieën pijn en zijn mijn heupen toch echt 52 jaar....
Maar goed: in alle boeken en tijdschriften lees ik dat 2x per dag 10 minuten mediteren voldoende is .
Dus doe ik het in ieder geval elke avond en probeer ik het 's ochtends na het opstaan.
De techniek die ik gebruik en die mij leerde de stilte te ervaren wil ik jullie hierbij meedelen.

Ga zitten op een meditatiebankje met je knieën naast je of op een yogakussentje in kleermakerszit.
leg je handen op je knieën, handpalmen naar beneden.
En ga nu op je ademhaling letten.
Adem een paar maal diep in en uit waarbij je je er bewust van bent dat je buik uitzet terwijl je door je neus in ademt en uitblaast door je mond in een gelijkmatige langzame stroom en je je buik ( bewust )naar binnen trekt waardoor je middenrif je longen leegmaakt.
Aan het eind van de uitademing stop je even net zolang tot je vanzelf weer in ademt door je neus.
Hoeveel ademhalingen dit moet ??? zolang het prettig is. Ik doe er meestal 5 ademhalingen over voor dat ik merk dat ik rustig ben.
Dan ga je over op je natuurlijke ademhaling.
Langzaam en diep.
Draai je handpalmen naar boven waarbij je de wijsvingertop op het eerste kootje van de duim legt zodat een kring ontstaat.
DE overige vingers ( middelvinger, ringvinger en pink) zijn gestrekt en de bovenkant van de hand rust op de knieen.
En nu komt het moeilijkste: je gaat gewoon door met adem halen en je probeert aan niks te denken.

Ja hahaha hoor ik jullie dát is nu juist de moeilijkheid. Dat lukt nooit.
Klopt. Dat lukt ook niet in het begin. Want allerlei gedachten gaan er door je hoofd. En dat geeft niks, dat gebeurt bij iedereen. De kunst is om niet te blijven haken aan de gedachten. Dus om de gedachten geen aandacht te geven. Ze komen en gaan net als golven. Maar je moet wel iets actiefs doen en dat is: op zoek gaan naar de ruimte tussen de gedachten.
Die ene seconde die tussen de ene gedachte en de andere zit.
En daar moet je ruimte aan geven, aandacht aan geven.
En bij regelmatige oefening zul je merken: verrek die ruimten worden steeds groter en duren steeds langer.
je bent dus heel actief bezig terwijl je mediteert, je zoekt de ruimten en daar blijf .
Het wordt een leuk spelletje.
Want in het begin duren die ruimtes tussen 2 gedachten maar een milliseconde maar al gauw zul je ontdekken dat ze 2 of 3 of 4 seconden duren en dan gaat het makkelijke worden.
Want dan heb je een gaatje gevonden.
Elke keer dat je weer mediteert gaat het sneller dat de ruimtes groter zijn.

En och: ik oefen nu zo'n 5 jaar en bij mij kunnen de gedachteloze momenten al 5 minuten zijn.....( hihihi)
Maar dan zijn het ook werkelijk minuten die je oppeppen, nieuwe impulsen geven.

Bij de Radjayoga zegt men dat op zulke momenten een"samkalp"(ik weet niet hoe je het schrijft) opkomt.
Een gedachte, een oplossing die voor jou van belang is.

Een hele oefening, niet makkelijk maar wel de moeite waard.
Succes!
Terug naar boven Ga naar beneden
https://openpath.actieforum.com
 
Meditatie doe je zo.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Open Path :: Magie en mystiek :: Meditatie-
Ga naar: