Open Path
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Open Path


 
IndexPortalLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Lucide dromen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
FulgrimAtham
Admin
FulgrimAtham


Aantal berichten : 224
Registratiedatum : 29-08-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

Lucide dromen Empty
BerichtOnderwerp: Lucide dromen   Lucide dromen Icon_minitimema sep 12, 2011 2:39 am

Een lucide droom is een droom waarbij de dromer zich bewust is van het feit dat hij droomt.
Het begrip is geïntroduceerd door de Nederlandse schrijver Frederik van Eeden in een artikel voor het tijdschrift Proceedings of the Society for Psychical Research (SPR) (volume 26, 1913) getiteld A Study of Dreams. Met 'lucide' verwees hij naar de heldere staat waarin de dromer zich bevindt.

Luciditeit begint meestal midden in een gewone droom als de dromer zich ineens realiseert dat zijn ervaringen niet echt zijn, meestal nadat er iets onmogelijks of ongebruikelijks gebeurt (vliegen bijvoorbeeld).
Sommige mensen worden lucide zonder duidelijke aanwijzing. De mate van luciditeit kan variëren. Bij een hoge mate van luciditeit heeft de dromer in de gaten dat de gebeurtenissen zich in zijn hoofd afspelen, dat er geen echt gevaar dreigt, dat hij in werkelijkheid in bed ligt en ieder moment wakker kan worden.
Bij een lage mate van luciditeit is de dromer zich bewust genoeg om de gebeurtenissen te sturen, maar onvoldoende om zich te realiseren dat ze niet echt zijn.
Lucide dromers beschrijven hun dromen vaak als spannend, kleurrijk en fantastisch. Sommigen beschouwen het als een spirituele ervaring en beweren dat het hun leven en hun visie op de wereld heeft veranderd. Lucide dromen blijven de dromer beter bij dan andere soorten dromen, zelfs beter dan nachtmerries.
Stephen LaBerge, een bekende onderzoeker van lucide dromen, heeft mensen die doelbewust lucide dromen nastreven 'oneironauten' genoemd (droomreizigers). Hij is ook degene die voor het eerst met het fysiologische bewijs kwam van lucide dromen.
In 1981 publiceerde hij een studie waaruit bleek dat mensen tijdens hun droom via oogsignalen aan konden geven dat ze lucide waren. De oogsignalen en hersengolven werden via elektrodes geregistreerd, en sindsdien is lucide dromen een wetenschappelijk geaccepteerd verschijnsel.

Er zijn veel onduidelijkheden over lucide dromen, net zoals er over het normale droomproces ook nog veel vragen onbeantwoord zijn. Vanwege het gebrek aan kennis over dit onderwerp, is het moeilijk te bepalen of lucide dromen al dan niet de positieve werking van dromen tegengaan.
Er zijn geen gevallen bekend waarbij het lucide dromen gezorgd heeft voor psychische stoornissen. Het is immers vrijwel onmogelijk om alleen maar lucide dromen te hebben, en ook wanneer men op regelmatige basis lucide dromen heeft, blijft het grootste deel van de dromen doorgaans non-lucide.


Goh ben ik dus niet de enige die 's avonds zo actief is. Very Happy Er is wel eens onderzoek naar gedaan waarin uitkwam dat een bepaald type mensen erg gevoelig is voor het krijgen van erg realistische dromen.
Ik kan me het niet helemaal herinneren maar ik zal eens rondneuzen wat er nog meer over te vinden is.
Ik vond deze site wel heel erg leuk gedaan. Er word onder andere verteld hoe je het kunt trainen.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://openpath.actieforum.com
 
Lucide dromen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Boeken over lucide dromen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Open Path :: Magie en mystiek :: Dromen-
Ga naar: