Open Path
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Open Path


 
IndexPortalLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 De heidense christus

Ga naar beneden 
AuteurBericht
FulgrimAtham
Admin
FulgrimAtham


Aantal berichten : 224
Registratiedatum : 29-08-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

De heidense christus Empty
BerichtOnderwerp: De heidense christus   De heidense christus Icon_minitimezo sep 11, 2011 9:10 pm

Geschreven door Gwen
Titel: De heidense christus
Ondertitel: Herontdekking van het verloren licht
Schrijver : Tom Harpur
ISBN: 90-202-8369-3
Uitgeverij: Ankh - Hermes bv.
prijs: € 18,50

Korte inhoud:
Dit boek is van een gewezen priester in Amerika. Hij heeft diverse wetenschappelijke en theologische geschriften bestudeerd vooral van
dr. Alvin Boyd Kuhn ( opgezocht maar van deze persoon zijn (nog) geen Nederlandse vertalingen)
Deze dr. Kuhn heeft diverse grote mytische figuren naast elkaar gezet en kwam tot een volgend beeld.

( ik geeft hieronder slechts een 2-tal vergelijkingen, in het boek staan er meer)

De figuur Horus:
Horus was een "godenzoon" die vereert werd rond 4000 v.Chr.
Wat blijkt uit de verhalen van Horus ?
- hij is geboren uit een maagd ( Isis-meri)
- geboren in een grot waar dieren sliepen
- de Egyptenaren vierde dit feit door rond 25 december een kind in een kribbe door de straten van Thebe te dragen....
- er waren engelen en een ster in het oosten en 3 wijzen uit het oosten die hem kwamen aanbidden.
- er kwamen herders om hem te vereren
- hij werd gedoopt in een rivier door JO-AAN ( vergelijk Johannes) die later onthoofd werd
- Horus liet na 3 dagen El-Azaus ( vergelijk Lazerus)uit de dood opstaan
- zijn transfiguratie geschiedde op een berg ( vergelijk Jezus op de berg Tabor)
- Horus sprak zijn: Preek op de berg ( vergelijk de bergrede van Jezus)
- Horus werd gekruisigd tussen twee dieven....
- de tweede naam van Horus was Iusu...( spreek het eens hardop uit en vergelijk dat met onze nederlandse klank in Jezus)
- Horus werd aangeduid met KRST, spreek uit: Kristos wat zoveel betekent als: De Gezalfde...
- anderen aanduidingen voor Horus: De Goede Herder, het Lam Gods, het Brood des Levens, de Mensenzoon, én Visser van mensen....
WAAR HEB IK DIT MEER GEHOORD ??????

Krishna
( met een klein beetje fantasie hoor je ook hier de klank Kristos in)
- werd geboren rond 25 december uit de maagd Devaki wat zoveel als de "goddelijke" betekent.
- zijn aardse vader was een timmerman...
- zijn geboorte werd aangekondigd door een ster in het oosten en vergezeld van engelen en herders
- hij werd vervolgd door een tirannieke koning die opdracht gaf om duizenden kinderen te doden ( vergelijk de kindermoord in Betlehem door Herodus)
- hij werd gezalfd door een vrouw die hij genezen had
- hij verrichtte wonderen, liet doden herijzen, genas leprozen, doven en blinden
- Krishna gebruikte parabelen in zijn leringen
- zijn geliefde discipel was Arjuna - of Ar-jouan ( Johannes ?????)
- toen hij rond zijn dertigste gedood werd ( gekruisigd aan een boom tussen twee dieven) verduisterde de zon.
- hij werd beschouwd als ; de Zoon van God en "onze Heer en Redder die naar de aarde kwam om te sterven voor de verlossing van de mens..."
WAAR HEB IK DIT MEER GEHOORD ????

Er staan in het boek nog veel meer vergelijkingen met godenzonen.
En voor de goede orde doe ik er nog één. Omdat Sunray in haar onlangs geopende item over de Mithrascultus deze ook al aanbracht.

Mithras:
- hij werd geboren rond 25 december
- hij werd geboren in een grot uit een maagd en hij werd bezocht door herders die giften kwamen brengen
- hij werd beschouwd als reizend leraar en meester
- hij had twaalf discipelen
- hij verrichtte wonderen
- hij werd geofferd voor de wereldvrede en onze zonden
- hij stond drie dagen na zijn dood op uit zijn graf. zijn wederopstanding werd elk voorjaar gevierd
- Mithras werd De Goede Herder genoemd en geidentificeerd met de lam en een leeuw
- hij werd beschouwd als: de Weg, de Waarheid, het Licht, de Verlosser,
Redder en Messias...
- zijn heilige dag was de zondag ( de zon en de stier stonden voor hetzelfde symbool) die werd: De Dag des Heren genoemd....honderden jaren voor de christelijke jaartelling
- Mithras had een heilig ritueel ( een eucharistie) wat het Avondmaal werd genoemd en waarbij brood en wijn gebruikt werden...
WAAR KEN IK DIT TOCH VAN??????

En nog even in herinnering ( zie ook de forumstukken over de Mithras cultus van Sunray) de Mithras cultus had zijn gloriedagen rond het begin van onze jaartelling tot ongeveer 350 n. Christus ( 341 na Chr.concilie van Nicea)

Mijn mening:
Kortom een boek wat ik in een adem heb uitgelezen maar wat ook een aantal fundamenten onder mijn jeugdgeloof heeft weggeslagen.
Ik vond het een eye-opener maar voelde me ook bedonderd.
En dat word in de boeken die ik hierna gelezen heb nog veel erger....
Daar over een andere keer.

Cijfer: 9
Ook omdat het boek goed en toegankelijk is geschreven.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://openpath.actieforum.com
 
De heidense christus
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Open Path :: De bibliotheek :: Boeken - tradities, religies etc.-
Ga naar: